ISBN No: |
978-605-01-0622-0 |
|
Yayın No: |
EK/2014/578 |
Yayın Yeri: |
ANKARA |
|
|
Kredi kartınızla online ödeme yapmak istemiyorsanız veya sorun yaşıyorsanız banka havalesi veya eft yolu ile ödeme yapabilirsiniz. Ödeme Bilgileri İş Bankası Yenişehir Şubesi (4218) 5841411 No‘lu Hesap (IBAN TR11 0006 4000 0014 2185 8414 11) Açıklama kısmına almak istediğiniz yayın/yayınların adını, TC Kimlik No veya Vergi No‘nuzu yazınız. Ödeme yaptıktan sonra dekontu (0312) 417 38 18 No‘lu faksa veya emo@emo.org.tr e-posta adresine adresiniz ile birlikte gönderiniz.
Bu notlar, Kurumsal Bilgi Yönetim Sistemleri ve süreç mühendisliği alanlarında, özellikle küçük ve orta ölçekli işletmelerde yönetim bilgi sistemlerinin kurulması için çalışanlara, bu sistemlerin arka planını ve tatbiki bilgilerini birlikte vermek amacıyla derlenmiştir. Bir kuruluşta bilgi yönetim sistemleri kurulumunu en iyi şekilde planlamak ve icra etmek hiç kolay değildir. Bu notlar ile bir kurulumun planı verilmeye çalışılmaktadır. Amaç, gereksinimin farkına varılmasından başlayarak kurulumun neleri kapsadığını göstermektir. Tek bir tesis, tek bir işletmenin çalışması üzerine odaklanılmış olsa da konuların çoğu çok yerleşkeli ve çalışma konulu işletmelerle de ilgilidir. Notlar, ERP konusuna ya da ERP`nin kurulumu çalışmalarına daha yeni katılması muhtemel kişilere öğrenmeyi kolaylaştırmak amacıyla derlenmeye çalışılmıştır. ERP konusunda bir şeyler öğrenmeye çalışan bu kişiler, bir patron veya KOBİ müdürü veya büyük bir şirketin yeni atanan proje müdürü de olabileceği gibi, ERP konusunda fikir sahibi olmak isteyen teknik temelli kişiler de olabilir. Türkiye`de 80`lerden sonraki gelişme, daha çok çoğu mühendis teknik temelli kişilerin küçük ölçekli imalathane ve işyerleri açmak suretiyle, işlerini sürdürmeye çalışanların çoğalması şeklinde cereyan etmiştir. Dolayısıyla bu küçük ve orta ölçekli imalathanelerin verimlerini artırmak, daha çok kaynaklarının planlanması ile mümkün olduğu açıktır. Zaten çoğu mühendis kökenli işyeri sahipleri de bu bilinçle ERP`ye ilgi duymaktadır. Bu notlarda ERP kurulumunun ölçek ve kapsamı ile ERP seçim sürecinde tedarikçi firmalara ve seçilen firmanın danışmanlarına kurulum sırasında sorulması gereken konular ele alınmaktadır. Okuyucu, hem teknolojinin hem de pazarın hızlı değişen bir yapıda olduğu konusunda uyarılmaktadır. Okuyucuya karşılaşabileceği potansiyel sorunlar ve onlardan nasıl kaçınabileceği de anlatılmaktadır. Başka kaynaklarda daha derin detay düzeylerinde ele alınan konular, bu kitapta giriş mahiyetinde işlenmiştir. Çok sayıda teknolojik konunun ele alındığı göz önünde tutulmuş ve fazla derine inilmemiştir. Teknik konular yalnızca okurun haberdar edilmesi amacıyla tanıtılmıştır. Notlarda problemlerin çoğu tanımlanmaya çalışılmıştır. Notların sonunda, ERP kurulum sürecinde karşılaşılan temel hatalardan da söz edilmiştir. Her durum farklıdır ve organizasyona ilişkin bir takım özel durumlar hep olacaktır. Ancak sunulan materyaller potansiyel problemlerin belirtilerine karşı okuru uyanık tutmak için yeterlidir. Uygun eylemi seçmek ve yapmak okura kalmıştır. Notlar, ERP kavramının temelini anlatmaya çalışmaktadır. Ancak yeni dönemde hızla gelişen internet ile birlikte, notlarda ERP II ve özellikle bulut teknolojisinin hızla yayılmasıyla birlikte ERP III kavramlarına da yer yer yenilik olarak yer verilmektedir.
Önsöz 1. Giriş 10 2. Tarihsel Perspektif 16 2.1 Yönetim Bilgi Sistemleri (EIS), İş Zekası (BI) ve veri değeri 2.2 Elektronik Veri Değişimi (EDI) 2.3 Elektronik Ticaretin doğuşu 2.4 Tedarik/Arz Zinciri Yönetimi (SCM) 2.5 Müşteri İlişkileri Yönetimi (CRM) 2.6 Aynı hedefe ilerleme 3. Yeni Nesil ERP Sistemleri 34 3.1 ERP ve kurum uygulama yazılımı 3.2 ERP yazılımlarının özellikleri 3.2.1 Kurulum fazı 3.2.2 On-line faz 3.3 Uyum fazı 3.4 Uygulama işlevleri 4. Sonraki Kuşak, ERP II ve ERP III 44 5. Piyasa Dinamikleri 54 5.1 ERP pazarı yazılım tedarikçileri ve hizmet sunucularının bulunduğu çalkantılı küresel bir havuz 5.2 Yazılım sunucuları 5.3 Katma Değer Üreten satıcılar, iş ortakları, danışmanlar 5.4 Kullanıcının korunması 6. Başlangıç Gereksinimi 63 6.1 Niçin 6.2 Maliyet 6.3 Doğrulama – maliyet – yarar 7. Gereksinimlerin Tanımlanması 72 7.1 Başlarken 7.2 Gereksinimlerin nasıl karşılanacağı 8. Satıcı/Tedarikçi Seçimi 77 8.1 Tedarikçinin nasıl seçileceğine karar vermek 8.2 Kısa liste metodu 8.2.1 Aşama 1: Kimlerle çalışılacak (ilk listeyi hazırlamak) 8.2.2 Aşama 2: Potansiyel tedarikçi firmalar 8.2.3 Aşama 3: Listeyi en uygun firmalara yer verecek şekilde kısaltmak 8.2.4 Aşama 4: Son seçim 9. Anlaşmayı Sonuçlandırmak 94 9.1 Sözleşme müzakereleri 9.2 Yankılar 10. Kuruluma Giriş 97 10.1 Tarihten dersler 11. Kurulum Metodolojisi 100 11.1 Genel yaklaşım 11.2 Projenin yönetilmesi 11.2.1 Organizasyon 11.2.2 Ölçek/(Faaliyet alanı) 11.2.3 Proje planı 11.2.4 Bütçe 11.2.5 Problem çözümü 11.2.6 Risk değerlendirme 11.2.7 Performans 11.2.8 Tedarikçi firmanın yönetimi 11.3 Sistem konuları 11.4 Eğitim ve eğitim stratejisine gereksinim 11.4.1 Öğrenme amaçlarını tanımlama 11.4.2 İçeriği belirlemek 11.4.3 Plan 11.4.4 Değerlendirme 11.4.5 Gözden geçirme 11.4.6 Maliyet/Bütçe 12. Uygulama 123 12.1 Eğitim stratejisinin uygulanması - faz 1 12.1.1 İçerik-Uygulama işlevselliğini kavramak 12.1.2 Planlama 12.2 Süreçlerin tanımlanması 12.2.1 Teorik iskelet 12.2.2 Toparlama 12.2.3 Şimdi ne yapıldığını anlamak 12.2.4 Hızlı Onarımlar 12.2.5 İş süreçlerinde yeniden kurulum 12.3 Prototip 12.3.1 Konular listesi 12.3.2 Yazılımın modifikasyonu – süreç ile yazılım fonksiyonlarını uzlaştırmak 12.3.3 Kullanılabilirlik 12.4 Pilot 12.4.1 Hazırlık 12.4.2 Simülasyon 12.4.3 Takip 12.5 Sorumluluklar 12.6 Dokümantasyon 12.6.1 Prosedürler ve iş talimatları 12.6.2 İş tanımları 12.6.3 Raporlar 12.6.4 Kırtasiyecilik 12.7 Eğitim Stratejisinin Uygulanması – 2. faz 12.7.1 Program 12.7.2 Plan 12.7.3 Eğitimin tamamlanması ve değerlendirme 12.7.4 Gözden geçirme 12.8 Veri hazırlama 12.8.1 Verilerin göçü 12.9 Son dakika kontrolü 13. Canlıya Geçiş/Gözden Geçirme 152 13.1 Problemler ve problem çözümleri 13.1.1 Kullanıcı yardım masası 13.1.2 İlk ayın sonu 13.2 Gözden geçirme 14. Kullanıma Devam 155 14.1 Sürekli iyileştirme 14.1.1 Kültürel boyut 14.1.2 Örgütsel öğrenme ve öğrenen örgüt 14.2 Yeni yazılıma karşı terfi (upgrade) 15. Sık Yapılan Hatalar 162 16. Türkiye`deki ERP Yazılım Tedarikçileri 166
|