TMMOB ELEKTRİK MÜHENDİSLERİ ODASI
TMMOB

   Ana Sayfa    İletişim Bilgileri

Hakkımızda Tüm Kitaplar Kategoriler e-Kitaplar Yeni Kitaplar Çok Satılanlar Arama

SEPETİM: (Boş)

ELEKTRİKLİ ARAÇ TEKNOLOJİSİ


Adet:

Fiyatı:

30.00 TL


Sepete Ekle

Yazar Adı:

JAMES LARMINIE, JOHN LOWRY

ISBN No:

978-605-01-0443-1


Yayın No:

GY/2013/29

Yayın Yeri:

ANKARA

Sayfa Sayısı:

342


 

Giriş


Kredi kartınızla online ödeme yapmak istemiyorsanız veya sorun yaşıyorsanız banka havalesi veya eft yolu ile ödeme yapabilirsiniz.
Ödeme Bilgileri
İş Bankası Yenişehir Şubesi (4218) 5110 No‘lu Hesap (IBAN TR490006400000142180005110)
Açıklama kısmına almak istediğiniz yayın/yayınların adını yazınız.
Ödeme yaptıktan sonra dekontu (0312) 417 38 18 No‘lu faksa veya emo@emo.org.tr e-posta adresine gönderiniz.

Sunuş


 

Günümüzde birçok alanda olduğu gibi meslek alanımızda da kelimenin tam anlamı ile devasa gelişmeler yaşanmaktadır. Mühendislik eğitimi esnasında okullarımızda oldukça kuvvetli teorik dersler alan öğrencilerimiz, bu derslerin günlük hayata ya da sanayiye yansımaları konusundaki pratik uygulamalarda yetersiz kalmaktadırlar. Bu, bir yandan da yeni eğitim düzeni dedikleri sistemin de bir sonucu belki. 

 

Meslek örgütü olarak önemli bir görevimiz, üyelerimiz olan mühendislerin meslek yaşamları boyunca edinmek zorunda kalacakları teorik ve pratik bilgiyi temin etmektir.

Mühendisler mesleklerini meslek yaşamları boyunca öğrenmeye devam ederler. Bu da öğrenme alanında süreklilik demektir. Bu nedenle mühendisçe bir yaşam, öğrenme ve üretim alanında sürekliliğe zorunlu bir yaşam olarak ele alınabilir. Bunun için de mühendislik eğitiminde temel bilgilerin sağlıklı ve tam olarak verilmesi ile sürekli eğitim ve yaşam boyu öğrenime çağdaş bir mühendislik formasyonu kazandırılması önem taşımaktadır.

Örgün eğitim kurumlarının mühendislere kazandırdığı meslek bilgisi ve formasyonu sadece bir başlangıçtır. Eğitimde asıl önemli olan, meslek alanındaki bilgilerin sürekli olarak yenileme ve güncelleme yeteneğidir. Bu yeteneğin verilmesi örgün eğitim kurumlarının asıl görevlerinden biridir. Günümüzde bilim, teknoloji ve mühendislik uygulama alanlarındaki hızlı gelişim, üretim süreçlerinde mevcut bileşenlerin kendilerini sürekli yenilemelerini ve geliştirmelerini zorunlu kılmaktadır. Örgün eğitim kurumlarında verilen eğitim, zaman içinde atıl bilgi haline gelmekte ve yetersiz kalmaktadır. Bu yüzden, artan bilgi birikimine hızlı ulaşma, edinilen bilgi ve deneyimleri paylaşma ve üretim süreçlerinde değerlendirebilme becerisi için sürekli bir meslek içi eğitim şarttır. 

Böylesi bir meslek içi eğitim Elektrik, Elektronik ve Biyomedikal Mühendislerinin yasal örgütü Elektrik Mühendisleri Odası‘nın temel görevlerinden biridir. Bu görevi MİSEM kapsamında yapmaya çalışan Odamız bu yapılanmanın en önemli yapı taşlarından birisi olan yayın konusunda da gerekeni yapmaya çalışmaktadır. Odamız bu çalışmaları sırasında bu amacına yönelik yayınlarda büyük bir eksiklik olduğunu da fark etmiştir. Yabancı dilde özellikle İngilizce yazılan birçok kaynak olmasına rağmen, Türkçe kaynak sıkıntısı açıktır. 

Bu açığı ya da başka bir ifade ile ihtiyacı karşılamak amacı ile tercüme ve telif eserler yazılmasını gündemine alan Odamız, geçtiğimiz dönemde olduğu gibi önümüzde ki dönem de, bir dizi yayın hazırlama gayreti içindedir.

Bu yayınımızın ayrıca telif ya da tercüme eser hazırlamak isteyenlere de açık bir çağrı olduğunu belirterek, bu yayının amacına uygun olmasını ve bir ihtiyacı karşılamasını dileriz.

Saygılarımızla

 

Cengiz GÖLTAŞ

TMMOB -Elektrik Mühendisleri Odası
43. Dönem Yönetim Kurulu Başkanı
Mart 2013


İçindekiler


 GİRİŞ  15

1.1 Kısa Tarihçe  15

1.1.1 İlk zamanlarında 15

1.1.2 Elektrikli taşıtların kullanımının inişe geçmesi 17

1.2 Elektrik Pilli Taşıtların Popülerliği  19

1.2.1  20. Yüzyılın sonuna doğru gelişmeler 20

1.3 Günümüzde Elektrikli Taşıt Tipleri  22

1.3.1 Pilli/bataryalı elektrikli taşıtlar  22

1.3.2 İçten yanmalı motora sahip elektrikli hibrid taşıt 23

1.3.3 Yakıt hücreli elektrikli taşıtlar  29

1.3.4 Elektrik hatlarını kullanan elektrikli taşıtlar 32

1.3.5 Güneş enerjisiyle çalışan taşıtlar  32

1.3.6 Volanlı ve süper kapasitörlü elektrikli taşıtlar 32

1.4 Geleceğin Elektrikli Taşıtları  34

Kaynakça  35

Bölüm Sonu Dipnotları 35

PİLLER  37

2.1 Giriş  37

2.2 Pil Parametreleri 38

2.2.1 Hücre ve pil voltajları  38

2.2.2 Dolum (veya amp-saat) kapasitesi   39

2.2.3 Depolanan enerji 41

2.2.4 Spesifik enerji 41

2.2.5 Enerji yoğunluğu 41

2.2.6 Spesifik güç  42

2.2.7 Amp-saat (veya dolum) verimliliği  43

2.2.8 Enerji verimliliği 43

2.2.9 Kendi kendine boşalım oranları  43

2.2.10 Pil geometrisi 43

2.2.11 Pil sıcaklığı, ısıtma ve soğutma ihtiyaçları 44

2.2.12 Pil ömrü ve derin çevrimlerin sayısı  44

2.3 Kurşun Asit Piller 44

2.3.1 Kurşun asit pil temelleri  44

2.3.2 Kurşun asit pillerin özel karakteristikleri 46

2.3.3 Pil ömrü ve bakımı 49

2.3.4 Pilin doldurulması 50

2.3.5 Kurşun asit pil özeti 50

2.4 Nikel Bazlı Piller 50

2.4.1 Giriş  50

2.4.2 Nikel kadmiyum 51

2.4.3 Nikel metal hibrid piller  54

2.5 Sodyum Bazlı Piller 57

2.5.1 Giriş  57

2.5.2 Sodyum sülfür piller  57

2.5.3 Sodyum metal klorür (Zebra) piller  58

2.6 Lityum Piller  61

2.6.1 Lityum piller için giriş  61

2.6.2 Lityum polimer pil 61

2.6.3 Lityum iyon pil 61

2.7 Metal Hava Pilleri 62

2.7.1 Giriş  62

2.7.2 Alüminyum hava pili         63

2.7.3 Çinko hava pili 64

2.8 Pilin doldurulması 65

2.8.1 Pil şarj aygıtları 65

2.8.2 Dolum eşitleme 66

2.9 Tasarımcının Pil Seçimi 69

2.9.1 Giriş  69

2.9.2 Şu anda ticari olarak bulunabilen piller 69

2.10 Hibrid Taşıtlarda Pil Kullanımı  70

2.10.1. Giriş  70

2.10.2 İçten yanmalı/pilli elektrikli hibridler 70

2.10.3 Pilli ve pilli elektrikli hibridler  71

2.10.4 Volanların kullanıldığı kombinasyonlar 71

2.10.5 Kompleks hibridler  71

2.11 Pil Modelleme  71

2.11.1 Pil modellemenin amacı  71

2.11.2 Pil eşdeğer devresi 72

2.11.3 Pil kapasitesinin modellenmesi  74

2.11.4 Bir pilin bir ayar gücünde simülasyonu 80

2.11.6 Pil boyutlandırma yaklaşımı  84

2.12 Sonuç Olarak  85

Kaynakça  86

Bölüm Sonu Dipnotları  87

ALTERNATİF VE YENİ ENERJİ KAYNAKLARI VE DEPOLARI 89

3.1 Giriş  89

3.2 Güneş Fotovoltaikleri 89

3.3 Rüzgar Gücü  91

3.4 Volanlar  92

3.5 Süper Kapasitörler 94

3.6 Besleme Rayları 98

Kaynakça  101

YAKIT HÜCRELERİ  103

4.1 Yakıt Hücreleri, Gerçek bir Seçenek mi? 103

4.2 Hidrojen Yakıt Hücreleri: Ana İlkeler  106

4.2.1 Elektrot reaksiyonları  106

4.2.2 Farklı elektrolitler 106

4.2.3 Yakıt Hücresi Elektrotları  109

4.3 Yakıt Hücresi Termodinamikleri – Giriş 112

4.3.1 Yakıt hücresi verimi ve verim sınırları 112

4.3.2 Verim ve yakıt hücresi gerilimi  116

4.3.3 Pratik yakıt hücresi gerilimleri  116

4.3.4 Basınç ve gaz konsantrasyonunun etkisi 118

4.4  Seri Bağlama-Bipolar Plaka  119

4.5 PEM Yakıt Hücresinde Su Yönetimi  123

4.5.1 Su Sorununa Giriş 123

4.5.2 Bir PEM yakıt hücresinin elektroliti   124

4.5.3 PEM`i sulu tutmak 126

4.6 PEM Yakıt Hücresinin Termal Yönetimi  128

4.7 Komple bir Yakıt Hücresi Sistemi  130

Kaynakça  132

5 HİDROJEN TEDARİĞİ 133

5.1 Giriş  133

5.2 Yakıt Düzeltimi  135

5.2.1 Yakıt hücresi gereksinimleri  135

5.2.2 Buhar düzeltimi 136

5. 2.3 Kısmi oksitlenme ve ototermal düzeltim 138

5.2.4 Yakıtın daha fazla işlenmesi  139

5.2.5 Mobil uygulamalar için pratik yakıt işleme 140

5.3 Hidrojeni, Hidrojen Olarak Depolama   142

5.3.1 Probleme giriş 142

5.3.2 Güvenlik  143

5.3.3 Hidrojenin sıkıştırılmış gaz olarak depolanması 144

5.3.4 Hidrojenin sıvı olarak depolanması 146

5.3.4 Tersinir metal hibrid hidrojen depoları 148

5.3.6 Karbon nanofiberler  151

5.3.7 Depolama yöntemlerinin karşılaştırılması 151

5.4 Hidrojen Depolamada Kimyasal Yöntem 151

5.4.1 Giriş  151

5.4.2 Metanol  152

5.4.3 Alkali metal hidritler  155

5.4.4 Sodyum borohidrat   156

5.4.5 Amonyak  160

5.4.6 Depolama yöntemlerinin karşılaştırılması 163

Kaynakça  164

ELEKTRİK MAKİNALARI VE KONTROLÖRLERİ 167

6.1 ‘Fırçalı` DC Elektrik Motoru  167

6.1.1 Temel DC motorun çalışması  167

6.1.3 Fırçalı DC motorun kontrolü  172

6.1.4 DC motorlar için manyetik akının sağlanması 173

6.1.5 DC motor verimi 174

6.1.6 Motor kayıpları ve motor boyutu  177

6.1.7 Fren olarak elektrik motorları  178

6.2 DC Ayarlama ve Gerilim Dönüştürme  181

6.2.1 Anahtarlama cihazları  181

6.2.2 Düşürücü  regülatörler  184

6.2.3 Yükseltici anahtarlama regülatörleri 186

6.2.4 Tek fazlı inventerler 188

6.2.5 Üç faz  191

6.3 Fırçasız Elektrik Motorları  193

6.3.1 Giriş  193

6.3.2 Fırçasız DC motor 193

6.3.3 Anahtarlamalı Relüktans Motorları  196

6.3.4 İndüksiyon motoru 199

6.4 Motor Soğutma, Verim, Boyut ve Kütle 201

6.4.1 Motor verimini artırma  201

6.4.2 Motor kütlesi 203

6.5 Hibrid Taşıtlar için Elektrik Makinaları  205

Kaynakça  207

ELEKTRİKLİ TAŞIT MODELLEME  209

7.1. Giriş  209

7.2 Çekme Kuvveti  210

7.2.1 Giriş  210

7.2.2 Yuvarlanma direnci kuvveti  210

7.2.3 Aerodinamik sürükleme  211

7.2.4 Tepe tırmanma kuvveti  211

7.2.5 Hızlandırma (ivme) kuvveti   211

7.2.6 Toplam çekme gücü 213

7.3. Taşıt İvmesinin Modellenmesi  214

7.3.1 İvme Performans Parametreleri  214

7.3.2 Elektrikli hafif bir motosikletin  hızlanma modeli 215

7.3.3 Bir arabanın ivmelenmesinin modellenmesi 219

7.4 Elektrikli Taşıt Menzil Modellemesi  222

7.4.1 Sürüş çevrimleri 222

7.4.2 Pilli elektrikli taşıtların eriminin modellenmesi 227

7.4.2.1 Pilli elektrikli taşıt modellemenin prensipleri 227

7.4.2.2 Modelleme eşitlikleri 227

7.4.2.3 MATLAB veya EXCEL ile simülasyon  229

7.4.3 Sabit hız erimi modellemesi  232

7.4.4 Simülasyonların diğer kullanımları  233

7.4.5 Yakıt hücreli taşıtlar için erim modelleme 234

7.4.6 Hibrid elektrikli taşıtlar için erim modelleme 237

7.5 Simülasyonlar: Bir Özet  238

Kaynakça  239

TASARIMLA İLGİLİ KONULAR   241

8.1. Giriş  241

8.2 Aerodinamik konular 241

8.2.1 Aerodinamikler ve enerji  241

8.2.2 Gövde/şasi aerodinamik şekli  245

8.3 Yuvarlanma Direnciyle ilgili Konular  247

8.4 Aktarma Verimliliği 249

8.5 Taşıtın Ağırlığına dair Konular   252

8.6 Elektrikli Taşıt Şasi ve Gövde Tasarımı  254

8.6.1 Gövde/şasi gereksinimleri  254

8.6.2 Gövde/şasi düzenlemeleri  256

8.6.3 Gövde/şasi dayanımı, rijitliği ve çarpma direnci 258

8.6.4 Stabilite için tasarım  261

8.6.5 Elektrikli taşıtların süspansiyonu  261

8.6.6 Modern pilli ve hibrid taşıtlarda şasi örnekleri 262

8.6.7 Modern yakıt hücreli taşıtlardaki  şasiler 263

8.7 Tasarımla İlgili Genel Konular  264

8.7.1 Tasarım açıklaması 264

8.7.2 Elektrikli taşıt tasarımında yazılımlar 264

YARDIMCI SİSTEM TASARIMI  267

9.1. Giriş  267

9.2 Isıtma ve Soğutma Sistemleri  267

9.3 Kontrollerin Tasarımı 271

9.4 Direksiyon Güç Sistemi 273

9.5 Lastiklerin Seçimi 273

9.6 Yan Aynalar, Antenler ve Port Bagajlar 274

9.7 Elektrikli Taşıt Dolumu ve Yakıt İkmali  274

ELEKTRİKLİ TAŞIT VE ÇEVRE  277

10.1. Giriş  277

10.2 Taşıt Kirliliği: Etkiler 278

10.3 Taşıtların Kirliği: Nicel Bir analiz  280

10.4 Taşıt Kirliliği  285

10.5 Şebeke Üzerinden Kullanılan Alternatif 286

10.5.1 Güneş enerjisi 287

10.5.2 Rüzgar enerjisi 288

10.5.3 Su enerjisi  288

10.5.4 Gelgit enerjisi 288

10.5.5 Biyokütle enerjisi 289

10.5.6 Jeotermal enerji 290

10.5.7 Nükleer enerji 290

10.5.8 Deniz akıntısı enerjisi  290

10.5.9 Dalga enerjisi 290

10.6 Petrol Tüketen Taşıtlarla Sürdürülebilir Enerjinin Kullanımı 291

10.6.1 Yakıt hücreleri ve yenilenebilir enerji 291

10.7 Yönetmelik ve Kanun Yapıcıların Rolü 292

Kaynakça  294

Olay Çalışmaları 295

11.1 Giriş  295

11.2 Doldurulabilir Pilli Taşıtlar  295

11.2.1 Elektrikli bisikletler  295

11.2.2 Elektrikli hareket etmeye yardımcı araçlar  297

11.2.3 Düşük Hızlı Taşıtlar (LSV)  298

11.2.4 Pille çalışan araba ve vanlar  299

11.3.1 Honda Insight 304

11.3.2 Toyota Prius 306

11.4 Yakıt Hücresiyle Çalışan Otobüs  308

11.5 Sonuç  311

Kaynakça:  314

EKLER: MATLAB  315

Örnekler  315

EK 1: GM EV1`in Performans Simülasyonu  315

EK 2: Sürüş Çevrimlerinin Alınması ve Yaratılması 316

EK 3: Bir Çevrimin Simülasyonu  319

EK 4: GM EV1 Elektrikli Arabanın Erim Simülasyonu 322

EK 5: Elektrikli Skuter Erim Modellemesi  325

EK 6: Yakıt Hücresi Erim Simülasyonu  328

EK 7: Motor Verim Çıktıları 332


 
  kitap.emo.org.tr
  
COPYRIGHT © 2010 TMMOB ELEKTRİK MÜHENDİSLERİ ODASI
IHLAMUR SOKAK NO:10 KIZILAY/ANKARA
TEL: +90 (312) 425 32 72 (PBX) - FAKS: +90 (312) 417 38 18
 

 
KEY İnternet Hizmetleri